New filters on the Home Feed, take a look!
view details

This post has been de-listed

It is no longer included in search results and normal feeds (front page, hot posts, subreddit posts, etc). It remains visible only via the author's post history.

243
Lukion opettaja pohtii etäopiskelua ja etäopetusta koronakriisin aikana
Post Flair (click to view more posts with a particular flair)
Post Body

Pahoittelen jo aluksi mahdollista tajunnanvirtaa, kirjoitan tätä oppituntieni välissä, ja sähköposti, Wilma, ja Teams huutaa koko ajan milloin mistäkin, ja odottelen useamman eri kurssin usean eri opiskelijan myöhässä olevia kurssisuorituksia arvosteltavaksi.

Joitakin havaintoja:

  • Ainoa kustantaja, jolla on tarpeeksi kevyt, helppo ja työkaluiltaan riittävä sähköinen oppimisympäristö oppimateriaalilleen on Studeo (entinen Tabletkoulu). Paha vaan, että oppikirjoja ei voi vaihtaa kesken vuotta, ja Studeon materiaaleja käyttää selkeä vähemmistö kouluista. Asiaa ei myöskään auta, että vaikka oppimisympäristö on hyvä, niin monet oppimateriaalit ovat huonompia kuin isoilla kilpailijoilla.
  • Etäoppitunnit ovat paljon tehottomampia, koska säätämiseen menee niin paljon aikaa. Kielten oppitunneilla keskustelutehtävien tekeminen on ihan perseestä etänä 30 opiskelijat luokassa.
  • Osa opiskelijoista on hukassa kuin kosmonautti sukellusveneessä, osa luivii suvereenin sulavasti ja kaikki skulaa.
  • Päätös siitä, että oppitunnit järjestetään lukujärjestyksen mukaiseen aikaan etänä oli oikea, lukiolaiselle on täysin ylivoimainen tehtävä itse aikatauluttaa 6-7 kurssin työt viikon aikana.
  • Nuorista tosi moni on tosi huono tietotekniikan kanssa. Ongelma korostuu, kun et voi kävellä viereen ja näyttää mistä klikata.
  • Jos ohjeet antaa kirjallisesti, suullisesti, uudelleen kirjallisesti, ja vielä kolmannen eri kanavan kautta kirjallisesti, niin on mahdollista että opiskelijat saattavat osata tehdä mitä pitää. Ehkä.
  • Se, että opiskelijat palauttaisivat kurssityöt ajallaan on kaukainen haave. Se, että opiskelijat osaisivat itse olla yhteydessä opettajaan siitä että deadlinet paukkuu on vielä kaukaisempi haave.
  • Opiskelijat myöhästyvät etäoppitunneilta enemmän kuin tavallisilta oppitunneilta.
  • Opettajan työaika ja vapaa-aika on mennyt vielä pahemmin sekaisin kuin normaalisti. Koko ajan tulee joka tuutista asiaa, johon pitäisi reagoida, ja opiskelijat hoitavat usein asioitaan usein mitä ihmeellisempiin kellonaikoihin, ja yleensä vielä pahasti myöhässä. Lisäksi suunnittelutyötä on enemmän.
  • Etäoppitunnit kuormittavat ainakin minua enemmän kuin tavalliset. Lisäksi selkä ja niskat ovat kipeänä koko ajan.
  • Opiskelijoihin on pakko luottaa kurssin ohjelmassa ja tehtävissä, jos kaiken kerää palautuksina ja tarkistaa itse, niin menee järki kaikilta osapuolilta, turha edes yrittää sitä.
  • Muutenkin tehtävien määrää on syytä rukata vähän alakanttiin. Ei ne lähiopetuksessakaan niitä kaikkia tekisi.
  • Armollinen pitää olla itselleen ja opiskelijoille, aina ei mene kuin Strömsössä, ja joskus hommat kusee.
  • Opettajankokoukset etänä ovat ihan kauheita. Ei niin, että ne kivoja olisivat livenäkään, mutta jestas sentään.
  • 130 ihmisen etäkoulutukset Teamsin kautta ovat myös melko kamalaa settiä.

En edes oikeastaan tiedä miksi tämän kirjoitin, pakko oli purkaa omia ajatuksia. Saa kommentoida, kysyä tai jakaa omia kokemuksia.

***

Edit. 17:57 Postasin tuonne alle vastapainoksi positiivisia kokemuksia, kopioin sen myös tähän, jotta joku sen näkisikin joskus.

Tännehän onkin sitten tullut paljon viestejä päivän mittaan ja reipasta keskustelua.

Tajusin myös, että höyryjä päästellessäni saatoin antaa liiankin negatiivisen kuvan, ja kirjoitustyyli oli paikoin vähän liian räväkkä, kärjistynyt tai humoristinen, joten sen vastapainoksi listaan positiivisia asioita tältä etäopetusjaksolta.

  • Kuvailemistani ongelmista ja solmukohdista huolimatta enemmistön kanssa homma kuitenkin toimii paremmin kuin monet pelkäsivät ennen etäopetusta.
  • Kielten kokeet ja välitestit ovat olleet jo vuosia sähköisiä, samoin kirjoitustehtävät, joten niiden käytön jatkaminen on sujunut luontevasti, ainoa ero on, että luokassa tekemisen sijasta ne tehdään kotoa.
  • Huijaamista näyttäisi myös olleen olemattoman vähän, opiskelijoiden suoriutuminen on käytännössä vastannut yksi yhteen aikaisemmin osoitettua osaamistasoa.
  • Useampi opiskelija on siirtynyt sähköisen vaihtoehdon käyttäjäksi kuin aikaisemmin. Opiskelijat ovat olleet aika konservatiisia tässä asiassa ja suosineet paperikirjoja, osin tietenkin siitä syystä, että niitä saa käytettynä halvalla. Paperikirjassa ei ole mitään vikaa, mutta sähköinen kirja on nyt etänä paljon kätevämpi.
  • Siitä, että oli ottanut Teamsin opetuskäyttöön jo useita vuosia sitten ensimmäisiltä kursseilta lähtien reaaliaineissa on ollut paljon apua opiskelijoille. Kun se on jo ympäristönä tuttu, niin on ei ole tarvinnut yrittää etänä opettaa sen käyttöä alusta asti vaan auttaa satunnaisissa ongelmissa (joita tosin on aika usein... :) )
  • Teams on myös toiminut paljon varmemmin alun jälkeen, eikä kaatuilua ja jumitusta ole näkynyt nyt hyvää toviin. Pari kertaa ei ole tehtävien lataaminen tai palautteen julkaiseminen lähtenyt , mutta uusintayritys on yleensä auttanut.
  • Samaten siitä on ollut paljon hyötyä, että on jo aikaisemmin järjestänyt etäkokeita eri tavoilla reaaliaineissa.
  • Huolimatta pienistä vastoinkäymisistä, jotka ovat vaatineet kärsivällisyyttä ja joustoa itse kultakin, olen saanut pidettyä kaikki opiskelijat kursseilla, keneltäkään ei ole tarvinnut keskeyttää suoritusta. Muutama omaehtoinen keskeyttäjä oli, mutta he fiksusti varhaisessa vaiheessa tajusivat, että nyt on liian raskas jakso tulossa, ja siirsivät kurssin itse syksylle.
  • Olen ollut tosi positiivisesti yllättynyt siitä, miten monet sanotaanko konservatiiviset ja lähellä eläkeikää olevat kollegat ovat myös saaneet homman haltuun ja ottaneet viimeinkin se tietotekniikan oikeasti täysillä mukaan opetukseen eikä vain minimissään. Kokemuksia ja neuvoja on jaettu avoimesti aineryhmien sisällä, ja olen itse pystynyt myös olemaan avuksi joissain tapauksissa.
  • Kaupungin aineryhmässä kollegoiden vertaistuki on ollut tosi tärkeää, kokemusten ja työtapojen vertailu hyvin hedelmällistä.
  • Johto on minusta hoitanut hommansa tosi hyvin ja napakasti, ja viestintä on ollut selkeää.
  • Opiskelijat ovat hyvin vastanneet kyselyihin työajan käytöstä, haastavuudesta ja kuormituksesta ja minusta ollaan opiskelijoiden kanssa löydetty sopiva linja kaikkien kurssieni kanssa.
  • Muutamille opiskelijoille tämä etäopiskelu sopii tosi hyvin, paremmin kuin lähiopetus, ja jotkut ovat muuttuneet todella aktiivisiksi viestijöiksi nimenomaan tekstin kautta. Siinä missä lähioppitunnilla joku ei välttämättä puhuisi pihaustakaan tai uskaltaisi kysyä mitään, niin etätunnin aikana tulee useita nopeita yhteydenottoja eri tehtäviin tai opetettuihin asioihin liittyen, ja muutama opiskelija on jopa viikonloppuna pistänyt tarkentavia kysymyksiä kurssitöihin liittyen. Pakkohan niihin oli vastata, kun koneelle osui. :)
  • Loppujen lopuksi se krooninen "mikki ei toiminut/netti ei toiminut/teams ei toiminut/läppäri ei toiminut"-porukka on ollut sangen pieni, ja koostunut pitkälti samoista henkilöistä joilla lähiopetuksessa "ei ole kirja mukana/läppäri mukana/laturi mukana/vihko mukana/reppu mukana, mutta olen kyllä tehnyt kaiken ihan varmasti". :D

Duplicate Posts
2 posts with the exact same title by 1 other authors
View Details
Author
Account Strength
100%
Account Age
6 years
Verified Email
Yes
Verified Flair
No
Total Karma
27,839
Link Karma
3,586
Comment Karma
23,775
Profile updated: 4 days ago

Subreddit

Post Details

We try to extract some basic information from the post title. This is not always successful or accurate, please use your best judgement and compare these values to the post title and body for confirmation.
Posted
4 years ago